Warmte verhoogt risico op het doorbarsten van sterren

Bestuurders kijken best hun voorruit na op sterren. De zon op de voorruit in combinatie met de koeling op de binnenste glaslaag veroorzaakt immers trekkracht in de ster, waardoor die kan doorscheuren.
sterretje20in20voorruit20doorgebarst

Hitte maakt glas gevoelig

Zonnige dagen zorgen voor grote thermische veranderingen rond de voorruit. De PVB wordt week, de binnenlaag van de voorruit krimpt door de koeling en de buitenlaag zet uit door de warmte. Door de trekspanning openen zich de onzichtbare microscheurtjes onderaan in de inslag en brengen zo het doorscheuren op gang.

Opwarmend koetswerk

Bij hoge temperaturen zet ook het koetswerk uit. Daardoor wijzigt de geometrie van de voorruit. De voorruit komt onder trekspanning die druk zet op de welving. Op de plaats van de inslag werken krachten die de microscheurtjes kunnen activeren.

Schokeffect

Door de spanning in de glaslagen, veroorzaakt door de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten, wordt de kleine beschadiging extra gevoelig voor schokken. Vooral op slechte wegen en hobbelig terrein is de kans groot dat een onschuldig ogend sterretje helemaal doorscheurt.

Hitte maakt minder weerbaar

In normale omstandigheden fungeert de PVB, die de twee lagen glas samenhoudt, ook als schokdemper. Bij warmte is dat schokdempende effect kleiner omdat de PVB weker is en inboet aan veerkracht. Als de PVB niet meer over zijn complete absorptievermogen beschikt en de schok niet meer volledig kan opvangen, dan is het effect in de glaslagen immers groter. De voorruit is dan breekbaarder.

Bovendien is een voorruit gewelfd van vorm. Die welving maakt een intacte voorruit soepel, zodat zij bestand is tegen het uitzetten van de carrosserie. Een beschadigde voorruit is minder soepel. Ze verliest aan flexibiliteit en weerbaarheid en breekt.

Extreme temperatuurverschillen

De temperatuur van een zonbeschenen voorruit kan onvoorstelbaar hoog oplopen. Je kan er haast letterlijk een ei op bakken. Als de airco dan ijskoud blaast, koelt de binnenste glaslaag extreem snel af, met het bekende risico tot gevolg: elke schok kan een scheur veroorzaken.

Eén oplossing: onmiddellijk herstellen

Zonnewarmte of schokken, als een inslag scheurt is er geen keuze: de voorruit moet vervangen worden. Dat is duurder, tijdrovender en minder vriendelijk voor het milieu dan een herstelling. Zit er een (nog) onschuldig sterretje in de voorruit, dan is snel herstellen de enige juiste keuze. Dankzij Carglass® Repair is de ruit weer stevig en kan ze niet meer barsten vanuit de herstelde inslag.

repairCarglass® Repair

Levenslange garantie: gratis nieuwe voorruit

Wij waarborgen de duurzame kwaliteit van onze voorruitherstellingen met een levenslange garantie. Barst een door ons herstelde inslag toch door, dan plaatsen wij gratis een nieuwe voorruit. Meerdere inslagen in dezelfde voorruit? Dat is voordelig. Bij Carglass® herstellen we de bijkomende sterretjes - in dezelfde sessie – gratis.

ActieTip

Plak een voorruitpleister om de inslag te beschermen tegen vuil en vocht.
Maak uw klanten en bestuurders attent op het belang van snel handelen na een inslag. Informeer hen over voorruitherstelling met behulp van de Carglass® Repair-folder. Met een voorruitpleister aan boord, kunnen ze de ster bovendien stof- en watervrij afplakken. Als het sterretje zuiver is, is de kans groter dat de herstelling niet of nauwelijks zichtbaar is. Vraag uw gratis exemplaren aan.

24 juni 2021