Vorst verhoogt risico op doorbarsten van sterren aanzienlijk

De meeste auto's zijn voorbereid op het koudste seizoen. De winterbanden zitten erop en het winternazicht is achter de rug. Bestuurders kijken best ook hun voorruit na op sterren. Vrieskou op de voorruit in combinatie met de verwarming op de binnenste glaslaag veroorzaakt immers trekkracht in de ster, waardoor die kan doorscheuren.
pag5ster20vorst

Een ster krijgt zijn typische vorm door de kleine scheurtjes rond de inslag. Bij schokken en temperatuurverschillen lopen die scheurtjes geleidelijk verder uit. Materialen als glas, PVB (de polyvinylbutyral kunststoffilm tussen de glaslagen), lijm (in de ruitvoeg) en ijzer (in het koetswerk) hebben een andere uitzettingscoëfficiënt en reageren verschillend op temperatuurschommelingen.

Vorst maakt glas gevoelig

Ijs en vrieskou zorgen voor grote thermische veranderingen rond de voorruit. De PVB wordt stijver en brengt spanningen over op de volledige voorruit. De binnenlaag van de voorruit zet uit door de verwarming en brengt via de starre PVB de spanning over op de buitenlaag die samentrekt door de kou. Door die trekspanning openen zich de onzichtbare microscheurtjs onderaan in de inslag en brengen zo het doorscheuren op gang. De inslag ‘loopt uit’ van de PVB naar buiten.

Koukrimpend koetswerk

Bij lage temperaturen trekt ook het koetswerk samen. Daardoor wijzigt de geometrie van de voorruit. De voorruit komt onder sterke trekspanning en zet druk op de welving. Op de plaats van de inslag werken krachten die de microscheurtjes kunnen activeren.

Schokeffect

Door de spanning in de glaslagen, veroorzaakt door de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten, wordt de kleine beschadiging extra gevoelig voor schokken. Vooral op slechte wegen en hobbelig terrein is de kans groot dat een onschuldig ogend sterretje helemaal doorscheurt.

Kou maakt minder weerbaar

In normale omstandigheden fungeert de PVB, die de twee lagen glas samenhoudt, ook als schokdemper. Bij vriestemperaturen is dat schokdempende effect kleiner omdat de PVB harder is. Als de PVB niet meer over zijn complete absorptievermogen beschikt en de schok niet meer volledig kan opvangen, dan is het effect in de glaslagen immers groter. De voorruit is dan breekbaarder.

Bovendien is een voorruit gewelfd van vorm. Die welving maakt een intacte voorruit soepel, zodat zij bestand is tegen het samentrekken van de carrosserie. Een beschadigde voorruit is minder soepel. Ze verliest aan flexibiliteit, aan weerbaarheid en breekt.

Ijs in de inslag

In een kegelvormige inslag die wijd uitloopt van de buitenste naar de binnenste glaslaag hoopt water zich op. Bij vrieskou bevriest het water in de buitenste glaslaag het eerst. Dat geeft een ijsprop die de inslag verstopt. Vervolgens bevriest het water onderaan in de inslag. Het ijs oefent druk uit op het glas. Maar een uitweg naar buiten is er niet. Met als resultaat dat de beschadigde voorruit kan scheuren.

Extreme temperatuurverschillen

Warm water op een bevroren ruit veroorzaakt een thermische schok. De buitenste glaslaag zet uit door de warmte, de binnenkant blijft koud en stijf. Dat kan ervoor zorgen dat zelfs een intacte voorruit barst.
Hetzelfde zien we in iets mindere mate als de autoverwarming bij vriesweer op hoog staat. In dit geval is de buitenkant veel kouder dan de binnenkant, met het bekende risico tot gevolg: een schok kan een scheur veroorzaken.

Eén oplossing: onmiddellijk herstellen

Vrieskou of schokken, als een inslag scheurt is er geen keuze: de voorruit moet vervangen worden. Dat is duurder, tijdrovender en minder vriendelijk voor het milieu dan een herstelling. Zit er een (nog) onschuldig sterretje in de voorruit, dan is snel herstellen de enige juiste keuze. Dankzij Carglass® Repair is de ruit weer stevig en kan niet meer barsten vanuit de herstelde inslag.

Levenslange garantie

Wij waarborgen de duurzame kwaliteit van onze voorruitherstellingen met een levenslange garantie. Barst een door ons herstelde inslag toch door, dan plaatsen wij gratis een nieuwe voorruit.
Meerdere inslagen in dezelfde voorruit? Dat is voordelig. Bij Carglass® herstellen we de bijkomende sterretjes - in dezelfde sessie – gratis.

Pag5_levenslange garantie_NL2

Actietip

Plak een voorruitpleister om de inslag te beschermen tegen vuil en vocht. Maak uw klanten en bestuurders attent op het belang van snel handelen na een inslag. Informeer hen over voorruitherstelling met behulp van de Carglass® Repair-folder. Met een voorruitpleister aan boord, kunnen ze de ster bovendien stof- en watervrij afplakken. Als het sterretje zuiver is, is de kans groter dat de herstelling niet of nauwelijks zichtbaar is. Vraag uw gratis voorruitpleisters hier aan.

17 maart 2021