Verplichte reset van regen- en lichtsensoren na voorruitvervanging

Autobouwers leggen het resetten van sensoren op na een ruitvervanging. Omwille van de veranderingen in de brekingsindex en om de optische verbinding tussen sensor en glas te optimaliseren. Bijgevolg past Belron® zijn montagenormen aan.
herkalibratie_bosch

Tot nu toe testten we standaard al de werking van de sensoren na een vervanging. Dat maakte deel uit van de Belron® Way of Fitting, de kwaliteitsprocedures voor alle bedrijven van de groep, wereldwijd. Maar de autoproducenten hebben nu de nieuwe manier van resetten gespecifieerd. Elektronische systemen in voertuigen worden immers steeds complexer en meer onderling verbonden. Zo zijn de regensensoren van BMW’s bijvoorbeeld gekoppeld aan een droogcyclus van de remmen in natte omstandigheden. Dat beïnvloedt de richtlijnen van Original Equipment Manufacturers (OEM).

Reset opgenomen in montagenormen

Waar de fabrikant een resetprocedure specifieert, past Belron® Technical nu ook de montagenormen in de kwaliteitsprocedures aan. De extra reset-stap na een voorruitvervanging vereist eenzelfde diagnostisch hulpmiddel als we al gebruiken voor herkalibratie. Die reset duurt gemiddeld vijf minuten. Al zijn er modellen waarbij een voertuigscan nodig is. En als het om een voorruit gaat zonder rijhulpsysteem moeten we de apparatuur speciaal voor de sensor-reset aansluiten. In deze gevallen kan de gemiddelde tijd oplopen tot tien minuten.

De montageprocedures in zes stappen aangepast

  1. Alle modellen die een reset vereisen en de bijhorende richtlijnen van de respectievelijke fabrikanten inventariseren.
  2. 2Betrokken voertuigen opnemen in de lijst van rijhulpsystemen.
  3. Extra stappen voor de reset toevoegen aan de montagenormen.
  4. De relevante reset-acties per voertuigmodel opladen.
  5. Instructies per voertuigmodel opstellen en opladen.
  6. De diagnosetools aanpassen om het resetten van sensoren te ondersteunen.

Technologie blijft evolueren

De montagenormen in de kwaliteitsprocedures bevatten nu al de herkalibratie of resetting van voorruitcamera’s, lidars, regen- en lichtsensoren. Verwacht wordt dat daar nog andere technologie zal bijkomen, zoals bijvoorbeeld de Head-up-display, die informatie op de voorruit projecteert, binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Belron® Technical houdt de vinger aan de pols van alle evoluties die de verkeersveiligheid verbeteren. En zorgt ervoor dat we als eerste op de markt alle nieuwigheden onder de knie hebben. U kunt gerust zijn.

Regen- en lichtsensoren: waarom en wat doen ze?

Tegenwoordig zitten er steeds meer lichtsensoren in auto’s. Die meten het (zon)licht dat op de voorruit schijnt. Aan de hand daarvan schakelt de sensor de verlichting van de auto aan of uit. De lichtsensor zit gemonteerd achter de binnenspiegel.

Regen sensor minimize

Meestal hebben auto’s met een lichtsensor ook een regensensor. Ze zitten dan naast elkaar in één behuizing. De regensensor meet de lichtdoorlaatbaarheid van de voorruit. Die verandert als er waterdruppels op liggen. Zodra de regensensor vocht of druppels herkent stuurt hij de ruitenwissers aan.
De aanwezigheid van regensensoren verhoogt het belang van intacte ruitenwissers. Versleten wisserbladen laten immers vocht achter dat de correcte aansturing kan verstoren.

Preventieve vlootinspecties

Hebt u een bedrijfsvloot onder uw hoede? Of beheert één van uw klanten een wagenpark? Dan komen de preventieve vlootinspecties van Carglass® van pas. Zo blijven de bedrijfswagens mobiel en veilig. En verlaagt u de vlootkosten door voorruitvervangingen te vermijden. Interesse? Maak hier een afspraak voor een vlootinspectie.