Topexpert aan het woord: Komt de autotechnieker straks alleen nog aan huis?

Rijden we in de toekomst nog naar de garage voor een onderhoudsbeurt of herstelling? Niet als het van Tesla afhangt. De fabrikant zet voortaan alleen nog mobiele serviceteams in. Die doen hun werk gewoon bij u thuis. Ook heel wat andere merken snoeien grondig in het aantal verkooppunten en werkplaatsen. Verdwijnen die dan binnenkort volledig uit het straatbeeld?

Chris Davies is professor aan de universiteit van Wales en hoofd van de dienst Global Technical Superiority bij Belron®. Dat is het grootste bedrijf ter wereld op het gebied van herstellingen en vervangingen van voertuigbeglazing. En hij stelt ons meteen gerust: “Mobiele serviceteams alleen zijn niet genoeg. Fysieke ateliers zullen blijven bestaan.”

Waarom hij daar zo zeker van is? Davies: “Voor sommige werken heb je een aangepaste ruimte nodig. Denk maar aan de herstelling na een aanrijding. Zeker nu ons verkeer alsmaar meer ADAS-wagens (Advanced Driver Assistance Systems) telt. Die beschikken over geavanceerde rijhulpsystemen, zoals bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol en een automatische noodrem. Na een ongeval moet je die systemen grondig herkalibreren. Anders voeren ze hun taken niet langer nauwkeurig uit. Wat het risico op een ongeval verhoogt.”

Nog zeker tien jaar vaste werkplaatsen

De instellingen van een ADAS-systeem corrigeren, blijkt geen eenvoudige klus. “Wanneer je die afstellingen regelt, plaats je een voorwerp recht voor de auto”, legt Davies uit. “Maar dat kun je enkel doen in een atelier met een effen vloer die waterpas is. Anders werk je niet precies genoeg. Ook de verlichting moet optimaal zijn. Zoiets lukt je dus nooit op een oprit of in een kleine garagebox. Daarom zullen garages en bedrijven zoals Carglass® volgens mij nog zeker tien jaar een vaste werkplaats hebben.”

12 september 2021