Topexpert aan het woord: Een robot in plaats van een mecanicien?

Beeld het je even in: je rijdt binnen in de garage en een automaat scant je nummerplaat. Dankzij je online geboekte afspraak, weet het systeem dat je voor een reparatie komt. Op een scherm verschijnt het nummer van de herstellingslijn. Je rijdt ernaartoe en parkeert je wagen. Daarna stap je uit en begint een robot met de herstelling. Realiteit of fictie?
robotarm

We leggen dit scenario voor aan Chris Davies, professor aan de universiteit van Wales en hoofd van de dienst Global Technical Superiority bij Belron®. Dat is het grootste bedrijf ter wereld voor herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. Hij antwoordt geruststellend: “De wereld digitaliseert gigantisch snel. Toch zal het persoonlijke contact niet zomaar verdwijnen.”

Persoonlijk contact als visie

“De wagens op onze openbare weg zijn enorm divers”, verklaart Chris zijn stelling. “De ene persoon rijdt met een recente, grote, hyperuitgeruste wagen. De andere heeft een kleine auto die vijftien jaar oud is en geen geavanceerde technologieën bevat. Bestuurders doen ook een beroep op verschillende services. Ze komen voor een diagnose, onderhoudsbeurt, herkalibratie, herstelling, vervanging, … Er zijn dus eindeloos veel mogelijkheden. Daardoor is het niet zo realistisch dat een robot de mecanicien zal vervangen.”

Een extra reden volgens Chris: veel bedrijven zien het persoonlijke contact als een grote troef. “Bij Belron® maakt het zelfs deel uit van de bedrijfsstrategie. Dat klanten terecht kunnen bij een mecanicien van vlees en bloed, zorgt ervoor dat wij hen een uitstekende, menselijke service bieden. En dat valt in de smaak. Toch staan we niet stil. Dankzij de digitalisatie boeken klanten gemakkelijker een afspraak. En in de magazijnen helpen robots met het sorteren en verplaatsen van het glas. We doen ook onderzoek naar hoe nummerplaatherkenning en andere tools de efficiëntie in de ateliers kunnen verhogen. Maar het menselijke aspect? Dat verdwijnt niet.”

De digitalisatie zet onze mecaniciens dus niet meteen zonder werk. Maar misschien doet onze snel veranderende maatschappij dat wel. Heel wat steden richten nu namelijk verkeersvrije en -arme plekken in. Betekent dat minder werk in de ateliers? “Eigenlijk niet”, weet Chris. “Schade aan auto’s ontstaat vooral in zones waar je sneller mag rijden en waar er vlot verkeer is. Daardoor hebben die zones weinig impact op het aantal schadegevallen. Autotechniekers hoeven dus niet te vrezen voor hun job.”

13 december 2021