Rijhulp- en veiligheidssystemen in Belgische auto's

Einde vorig jaar bestudeerde het onafhankelijke onderzoeksbureau Listen het Belgische wagenpark. Enkele interessante bevindingen ...

78% van de Belgen tussen 16 en 64 jaar is eigenaar van een auto. 5% rijdt met een bedrijfswagen (in Brussel is dat 17%). 42% van het Belgische wagenpark dateert van voor de digitale revolutie in 2015. Vanaf dan maken rijhulpsystemen snel opgang. Auto's gebouwd in 2015 en 2016 hebben al parkeersensoren (78%), automatische snelheidsregeling (29%) en parkeerassistentie (16%)

Aanwezige rijhulpsystemen

Het is niet nodig wetenschappelijk onderzoek te verrichten om vast te stellen dat rijhulp- en veiligheidssystemen aan een opmars bezig zijn. Ook het feit dat ze meer voorkomen in hogere sociale klassen en grotere gezinnen ligt eerder voor de hand. Parkeersensoren zijn het meest ingeburgerd (38% van het volledige Belgische wagenpark). Maar ook automatische snelheidsregeling (18%) en noodremsystemen (16%) raken stilaan ingeburgerd. En naarmate het wagenpark vernieuwt zullen ook adaptieve koplampen (15%), rijvak- en verkeersassistentie (beide goed voor 13%) aan populariteit winnen.

Gebruik van rijhulpsystemen

De onderzoekers vroegen bestuurders met rijhulpsystemen hoe dikwijls ze er gebruik van maakten. Opmerkelijk is dat dodehoekdetectie - slechts in 8% van de auto's aanwezig - het meest gebruikt wordt: 90% gaf aan het in de afgelopen week te hebben gebruikt. Onmiddellijk gevolgd door parkeersensoren (87% - beschikbaar in 38% van de auto's). En verder: adaptieve koplampen (75%), verkeersbordherkenning (71%), rijvakassistentie (68%) en verkeersassistentie (65%). Parkeerassistentie - hulp bij het inparkeren, niet te verwarren met sensoren - wordt het minst gebruikt: 28% gebruikt het systeem nooit.

Nieuwe wagens met frontcamera

In 2019 was 56% van alle nieuwe auto's uitgerust met een camera achter de voorruit. Dit jaar zal dit oplopen tot 62%. We verwachten dat dit cijfer zal stijgen tot 78% in 2023 en 82% in 2025. Bekijken we deze cijfers voor het volledige Belgische wagenpark dan zien we dat in 2019 al 21% van alle auto's een camera achter de voorruit had. Dit jaar komen we aan 25%. Dat komt overeen met onze eigen ervaring: op dit ogenblik herkalibreren we camera's aan 1 op 4 voorruiten die we vervangen. In 2023 zal 37% van alle auto's een frontcamera dragen en in 2025 zal dat 46% zijn. De cijfers komen van SBD Automotive een Brits consultancybedrijf in automobieltechnologie, dat autobouwers helpt bij de ontwikkeling van autonome, veiligere en beter verbonden auto's.

1 oktober 2020