Rijhulp- en veiligheidssystemen: hoever staan we?

Rijhulp- en veiligheidssystemen, ook wel ADAS genoemd (Advanced Driver Assistance Systems) is een verzamelnaam voor alle in auto's ingebouwde attributen die de bestuurder helpen bij het veilig gebruiken van zijn voertuig.

Volgens onderstaand overzicht zijn we ongeveer halfweg de evolutie richting zelfrijdende auto's. Hoewel we de afgelegde weg al hallucinant vinden om te bevatten, staat ons nog heel wat te wachten. Bij Carglass® zijn we het al even gewoon dat er een camera achter de voorruit zit. Maar dat is lang niet alles. Er zitten nu camera's, sensoren, radars en lidars op de voorruit, de grille, de bumpers en de zijspiegels.

Een overzicht van de stand van zaken ...

Fase 0. Geen automatisering 1. Rijhulp 2. Partiële automatisering 3. Conditionele automatisering 4. Hoge automatisering 5. Volledige automatisering
Bestuurdersinput Volledige controle  Eén input - sturen, versnellingen, remmen Permanente supervisie Periodieke supervisie Periodieke supervisie Geen input
Voertuiginput Enkel waarschuwing Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle
Controle Bestuurder Bestuurder Bestuurder Bestuurder/voertuig Voertuig Voertuig
Weg- en weer-condities Enkele Enkele Enkele Enkele Meeste Alle
Voorbeeld Rijvak-waarschuwing Adaptieve snelheidscontrole Automatisch parkeren Pilootgestuurd rijden/terugvallend op bestuurder Pilootgestuurd rijden/terugvallend op systeem Universele robottaxi

Monofocale camera's achter de voorruit
Met een bereik van 100 meter verschaffen ze beelden aan de systemen voor de automatische noodrem, de rijvakbewaking, de verkeersbordherkenning, het voorwaartse-botsingsignaal, het automatisch inparkeren en de adaptieve grootlichtdemping.

Multifocale camera's achter de voorruit
Digitale camera's die met behulp van twee- en driefocale lenzen over een afstand van 500 meter beelden opnemen voor het automatisch noodremsysteem, de rijvakbewaking, de verkeersbordherkenning en het voorwaartse-botsingsignaal.

Ultrasone sensoren achter de bumper
Met behulp van geluidsgolven die niet waarneembaar zijn voor het menselijk oor tasten sensoren de onmiddellijke omgeving af. Zij leveren informatie voor het automatisch inparkeren.

Radars achter grille en zijspiegels
Radars zoeken objecten met behulp van radiogolven in een omgeving van 20 cm tot 200 m. Zij bezorgen data aan de systemen voor de automatisch noodrem, de adaptieve snelheidsregeling, de blinde-hoekdetectie, het voorwaartse-botsingssignaal en de achteruitrijwaarschuwing.

Lidars achter de voorruit
Lidars zoeken objecten zoals de radars maar met behulp van laserpulsen. Zo maken ze 3D of virtuele beelden van 360° voor het automatische remsysteem, vooral in stedelijke omgeving met voetgangers.

Meer complexe technologie in zicht

Op korte termijn verwachten we de komst van nieuwe generaties Lidars die de omgeving afscannen, trifocale camera's met een beter dieptezicht, verreikende infraroodcamera's voor nachtzicht en 4D camera's die het volgen van beweging zullen integreren.

Europa draait constructeurs de duimschroeven aan

Sinds dit jaar moeten de nieuwe modellen en types van personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen uitgerust zijn met een automatisch noodremsysteem. Hetzelfde geldt voor alle nieuwe auto's vanaf 2022. (Onder types vallen ook de facelift-versies van bestaande modellen.) Vanaf 2022 verplicht Europa de autoconstructeurs om hun nieuwe modellen en types uit te rusten met een intelligent snelheidsregelingssysteem. Vanaf 2024 geldt dat ook voor alle nieuwe auto's in bestaande modellen.

En vanaf 2022 is ook elektronische dataregistratie verplicht - de zogenaamde black box of zwarte doos - voor de nieuwe modellen en types, in 2024 voor alle nieuwe auto's.

V2V, V2I en V2X?

  • V2V of Vehicle to Vehicle: informatieuitwisseling tussen voertuigen over snelheid, verkeer, ongevallen ...
  • V2I of informatieuitwisseling tussen voertuigen en de infrastructuur zoals verkeerslichten, straatlichten, signalisatie, parkeermeters ...
  • V2X of Vehicle to Everything: informatieuitwisseling tussen voertuigen en elke entiteit die nuttige informatie heeft om de bestuurder bewuster te maken voor mogelijk gevaar of hem te helpen ecologischer te rijden. Concreet gaat het dan bijvoorbeeld over files, alternatieve routes, adaptive cruise control, ...

Herkalibraties nodig rondom de auto

De digitalisering van rij- en veiligheidsfuncties rondom de auto staat al een eind verder dan u zou denken. Neem bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 8, bouwjaar 2020:

  • standaard online connectiviteit,
  • standaard V2X, V2V en V2I,
  • bestuurdersprofiel en auto-instellingen delen met andere Golfs (voor huurauto's, bijvoorbeeld),
  • rijhulp- en veiligheidssystemen activeren via Apps (matrixkoplampen, slimme snelheidsregeling),
  • optionele HUD (Head-up Display) of hooggeplaatste dashboard-informatie, geprojecteerd op de voorruit.

In België zullen dit jaar 388.000 nieuwe auto's uitgerust zijn met een frontcamera. Dat is 62%. Vorig jaar was dat nog maar 56%. Volgende jaar zal dat 68% zijn en tegen 2025 82%. Van het totale Belgische wagenpark zal 1 op 4 wagens dit jaar een frontcamera hebben. Dat zijn 1.426.000 wagens! In 2025 zal de helft van alle Belgische auto's werken met een frontcamera.

9 september 2020