Klaar voor de toekomst? Elektrisch rijden

Almaar meer Belgische bedrijven breiden hun wagenpark uit met elektrische auto’s. Sommige investeren in de nodige laadinfrastructuur. Die pijlsnelle evolutie heeft een grote impact op uw dienstverlening. Daarom organiseerde Carglass® een interessant webinar met Bart Massin.

Bart Massin is de oprichter van Stroohm en een onbetwiste expert in elektrische mobiliteit. Hij geeft in dit webinar een antwoord op cruciale vragen:

  • Wanneer verwacht men het kantelpunt in de Belgische automarkt?
  • Waarmee houdt u rekening als verzekeraar, makelaar, wagenparkbeheerder of leasemanager?
  • Hoe zit het met de laadinfrastructuur op parkings, uw kantoor en bij u thuis?
  • Welke nieuwe bedrijfsdiensten brengt de elektrificatie met zich mee?

Kortom: Bart Massin schetst een boeiend toekomstbeeld. Bovendien geeft hij advies over hoe u uw bedrijf daarvoor klaarstoomt. Is uw bedrijf klaar voor de elektrificatie? Carglass® heeft zich optimaal aangepast.

bartmassin_355x355Bart Massin - oprichter van Stroohm

Elektrische auto’s en hun evolutie

2020 was een belangrijk kanteljaar. We merkten een aantal opmerkelijke trends. En die gaven een duidelijk startsignaal: de elektrificatie is ingezet.

  • We zagen een fikse stijging bij de plug-inhybrides. Het aantal elektrische auto’s is ook verder gestegen, maar iets minder sterk. De plug-inhybrides én elektrische wagens zijn samen goed voor 2 tot 3 procent van het Belgische marktaandeel.
  • Intussen zijn alle automerken op de elektrische kar gesprongen. Mercedes-Benz telt al tien elektrische modellen en Volvo zal tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s produceren. Ook car policies voor volledig elektrische wagens vormen een interessante optie. Uw bedrijf moet rekening houden met de opkomst van lage-emissiezones: in veel steden zijn oude voertuigen, bussen en vrachtwagens niet meer toegelaten. We zien dus ook steeds meer elektrische modellen voor lichte vracht verschijnen. Het resultaat? Een hogere productie, meer variatie, meer keuze én een lagere kostprijs.
  • De batterijkwaliteit verbetert. Vandaag bedraagt de gemiddelde actieradius 300 tot 400 kilometer. Maar de nieuwe generatie solid-state batteries zijn compacter én krachtiger. U laadt uw wagen ’s nachts op. Zo vertrekt u elke dag weer met volledige autonomie.
  • Al die factoren hebben een invloed op de consument én het beleid. Voor een op de acht elektrische voertuigen is er vandaag een publieke laadpaal. Maar dat aantal neemt flink toe. Tegen 2024 zal ons land 38.000 laadpunten tellen, waarvan het merendeel in Vlaanderen.

Dat zijn mooie vooruitzichten. Zorg ervoor dat uw wagenpark mee is met de duurzame trend.

Hoeveel kost een elektrisch wagenpark?

Bent u nieuwsgierig naar de TCO (total cost of ownership) voor uw bedrijf? Die speelt in uw voordeel. Want ook al ligt uw initiële kostprijs hoog, op het einde van de rit verdient u uw investering dubbel en dik terug. De fiscale aftrekbaarheid, brandstofbesparing, CO2-bijdrage en andere factoren zijn doorslaggevend.

  • Wanneer u kiest voor elektrische voertuigen, profiteert u van voordelen die twee tot drie keer zo hoog zijn als bij traditionele auto’s. Dan is de keuze snel gemaakt.
  • Runt u een leasemaatschappij? Dan houdt u altijd rekening met de restwaarde van uw voertuigen. Is na vier jaar de batterij van een elektrische auto niet meer performant? We beschikken nog niet over historische data. Toch weten we dat batterijen tot duizenden cycli meegaan. De verwachte levensduur bedraagt tussen 600.000 en 1 miljoen kilometer.

We winden er geen doekjes om: de investering in uw elektrische wagenpark is relatief hoog. Maar de voordelen op lange termijn zijn razend interessant. Informeer u dus goed.

Uw elektrische wagenpark in goede handen

Carglass® is klaar voor de toekomst. Op dit moment voeren we al 3 procent van onze carrosserieherstellingen bij elektrische voertuigen uit. Elke herstelling en vervanging gebeurt perfect volgens de instructies van de autoconstructeurs. Onze monteurs beschikken over de juiste materialen én opleidingen. Uw elektrische auto’s zijn dus bij ons in goede handen. Toch kunt u het best rekening houden met een …

  • langere wachttijd – Op vraag van de constructeurs passen we een verplichte quarantaine toe voor auto’s die zijn uitgerust met een batterij. Met die preventieve maatregel controleren we of de batterij optimaal werkt. Pas na de opvolgperiode gaat het voertuig in herstelling.
  • kostprijs – De kostprijs voor carrosserieherstellingen blijft dezelfde als bij een gewone auto. Is uw wagen voorzien van elektronische componenten? Dan rekenen we een herstelkost voor de componenten die beschadigd zijn. Denk maar aan onze glasherstellingen: daar rekenen we een bijdrage voor de kalibratie van uw rijhulp- en veiligheidssystemen.

Herbekijk het webinar 

 

Download hier de presentatie.

25 maart 2021