Herkalibratie bij Carglass®: we laten niets aan het toeval over

Zoals we ook al aangaven in een eerder blogbericht, zijn we ongeveer halfweg de evolutie richting zelfrijdende auto's. Misschien al een klein stapje verder. Is fase 2 al volop gangbaar, fase 3 staat nog in zijn babyschoentjes, met voorzichtige eerste stapjes van referentiemerken als Tesla, Volvo, BMW, Mercedes, Lexus ...
Fase 0. Geen automatisering 1. Rijhulp 2. Partiële automatisering 3. Conditionele automatisering 4. Hoge automatisering 5. Volledige automatisering
Bestuurdersinput Volledige controle  Eén input - sturen, versnellingen, remmen Permanente supervisie Periodieke supervisie Periodieke supervisie Geen input
Voertuiginput Enkel waarschuwing Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle Lengte- of laterale controle
Controle Bestuurder Bestuurder Bestuurder Bestuurder/voertuig Voertuig Voertuig
Weg- en weer-condities Enkele Enkele Enkele Enkele Meeste Alle
Voorbeeld Rijvak-waarschuwing Adaptieve snelheidscontrole Automatisch parkeren Pilootgestuurd rijden/terugvallend op bestuurder Pilootgestuurd rijden/terugvallend op systeem Universele robottaxi

De rijhulpsystemen, ook wel bekend als ADAS of Advanced Driver Assistance Systems, zijn stilaan vertrouwd. Het is een verzameling van in de auto ingebouwde systemen die de bestuurder helpen veiliger en comfortabeler te rijden. Elk systeem heeft specifieke functies met meet- en beeldinstrumenten op verschillende plaatsen in en aan de wagen.

Veiligheidswedloop

Carglass® mag zich de meest ervaren herkalibratiespecialist op de vervangingsmarkt noemen. Vooral als het gaat over camera's aan voorruiten lopen we voorop. Momenteel (zomer 2020) voegen we de herkalibratiestap toe bij één op vier voorruitvervangingen. Een stijging van zo'n 5% ten opzichte van 2019 en meer dan 10% ten opzichte van 2018. Dat zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Niet alleen door de veiligheidswedloop tussen de constructeurs. Maar ook door verstrenging van de veiligheidscriteria bij organisaties zoals EuroNCAP en de Europese wetgeving terzake.

Wat is Euro NCAP?

European New Car Assessment Programme staat voor een standaard van crashtests voor auto's. Sinds 1997 geeft de Euro NCAP aan hoe veilig (of onveilig) een auto is in geval van een botsing. De organisatie bestaat uit overheden van verschillende Europese landen. Ook automobielclubs en consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd. Het brede samenwerkingsverband maakt het mogelijk om veel auto's te testen en de kwaliteit van de botsproeven te verbeteren.

De tests worden in sterren en punten uitgedrukt. De punten worden gebruikt om de relatieve veiligheid bij frontale en zijdelingse impact te meten. Aan de hand van de punten worden sterren uitgedeeld. Een erg botsveilige auto zal vijf sterren krijgen. Hoe minder veilig een auto is bij een botsing, hoe minder sterren hij krijgt. Onder invloed van de resultaten van de Euro NCAP-tests voeren autobouwers ook structurele veranderingen door aan hun voertuigen, wat leidt tot meer veiligheid op de weg. Europa beschouwt de NCAP als een betrouwbare bron en fundeert er zijn richtlijnen op die de autobouwers moeten bewegen tot het systematisch inbouwen van meer en efficiëntere rijhulp- en veiligheidssystemen. Om zo de Europese verkeersveiligheid te verbeteren.

Veilige herkalibratie behoort tot onze missie

We willen de eerste multimerkhersteller zijn die alle camera's herkalibreert als dat nodig blijkt. Na een herstelling in ons netwerk voor autoruiten én carrosserie. Strikt volgens de voorschriften van de constructeur. Omdat de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers bij ons centraal staat. Dat past in onze filosofie van echte zorg en opgebouwd vertrouwen.

Op die manier maken we het verschil voor onze partners: zij kunnen 100% gerust zijn dat hun klanten en bestuurders die een beroep doen op Carglass®, na afloop weer veilig de baan op kunnen. Zowel na een ruitvervanging als na een carrosserieherstelling. Daarmee onderscheiden we ons vandaag afgetekend op de markt van multimerkherstellers. Bovendien lopen we voor op heel wat merkdealers.

Diagnose voor en na

Wist u dat Belron® toegang heeft tot de databases van alle constructeurs? Zo kunnen we elke aangeboden wagen checken op de aanwezigheid van rijhulpsystemen. Is er een rijhulpsysteem aan boord dan lezen we de software volledig uit en maken een diagnose over de werking van het systeem. Meteen weten we welke richtlijnen de constructeur geeft over de noodzakelijke herkalibraties van camera's, sensors, radars en lidars.

Na de herstelling herkalibreren we de systemen en volgen daarbij nauwgezet de instructies van de fabrikant. Tenslotte maken we een nieuwe diagnose over de werking van de rijhulpsystemen als laatste veiligheidscontrole voor de automobilist zich weer in het verkeer begeeft.

Waarom herkalibratie zo belangrijk is?

Camera's, sensors, radars en lidars die niet perfect gekalibreerd zijn kunnen foute informatie doorgeven aan rijhulpsystemen. Dat ondermijnt hun werking en dus de veiligheid van inzittenden en andere weggebruikers. Grondig onderzoek wijst deze risico's omstandig aan. Constructeurs formuleren dan ook gedetailleerde richtlijnen voor het herkalibreren. Het gaat echter over heel recente technologie waar nog geen duidelijk wettelijk kader voor bestaat. Bestuurders kunnen bovendien onmogelijk beoordelen of een herkalibratie nodig is en of die desgevallend correct is uitgevoerd. Caglass® zet daarom maximaal in op preventie, onder meer door de diagnose van rijhulpsystemen voor en na herstelling.

We willen dat klanten ons zien als professionele vakmensen met een morele zorgplicht die veiligheid vooropstellen. Zo stellen we ook de reputatie van onze partners veilig.

Beperken van aanprakelijkheidsrisico's

Carglass® maakt zich sterk dat het de belofte van zijn partners aan hun klanten waarmaakt: dat een erkende hersteller de auto na herstelling weer aflevert in dezelfde staat als voor de schade. Door het strikt naleven van de instructies van de fabrikant beperken we maximaal de aansprakelijkheidsrisico's, voor ons en voor onze partners. Bij teruggave van de wagen leveren we een herkalibratiecertificaat af. Kunnen of mogen we een herkalibratie niet uitvoeren dan bevat het certificaat een waarschuwing voor de bestuurder dat het systeem niet langer betrouwbaar is.

Meest recente technologie

Ook voor onze technische uitrusting zijn we niet over een nacht ijs gegaan. Het instrumentarium dat we gebruiken voor herkalibraties is het neusje van de zalm op de markt. Hella Gutmann is onze standaard leverancier voor cameraherkalibratie aan de voorruit. Onze keuze viel op Texa als het meest performant in toestellen, software, kalibratiesysteem en positioneringsborden voor Carglass® Carrosserie. Deze partners vullen we aan met asTech voor herkalibraties van de meest recente modellen in realtime. En Flash ondersteunt ons bij het werken aan batterijen in elektrische auto's.

1 oktober 2020