Europees distributiecentrum: klaar voor de toekomst

Belron® centraliseert alle logistieke en distributieactiviteiten voor Noord-Europa bij Carglass® Distribution in Bilzen, het grootste distributiecentrum ter wereld. Het draagt bij aan onze missie voor meer duurzaamheid en helpt de uitdagingen in de logistieke keten effectief aan te pakken.
dis3345qco2jpg1

Grootste distributiecentrum ter wereld

Alle autoruiten en toebehoren voor België, Luxemburg en 8 andere West-Europese landen komen in Bilzen toe voor hergroepering en verzending naar alle Service Centers van België, Denemarken, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Finland, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland. Vanuit Bilzen ondersteunen we ook de andere distributiecentra in UK, Frankrijk, Spanje en Italie. Bovendien voorzien we vanuit Bilzen de Belron® organisaties Safelite (USA) en Australië van de Technical Tools en andere materialen.

Het distributiecentrum beslaat 43.000 m² opslagruimte en 2.900 m² kantoorruimte. 's Werelds grootste magazijn kan nog met 25% groeien. 220 mensen hebben hier een baan. Dat er jaarlijks 1,5 miljoen autoruiten en 25,5 miljoen toebehoren in- en uitgaan dankt de nieuwe vestiging aan zijn uitstekende geografische ligging. Het vervoer gebeurt per truck, boot en trein of wegvervoer. “Deze multimodaliteit draagt bij aan een duurzamere logistieke keten, een van de kernpunten van het beleid van Carglass®”, zegt Tim Berx, Supply Chain Director Europe North West bij Belron®.

Onderzoekcentrum voor wereldwijde kwaliteitsverbetering

De site biedt ook onderdak aan het Belron® Quality Center of Excellence. Hier investeert de groep in onderzoek naar nieuwe operationele processen, toepassingen en de nieuwste meetapparatuur. Die moeten wereldwijd de kwaliteit van de dienstverlening in alle vestigingen en Service Centers blijven verbeteren. Maar ook het welzijn van de medewerkers. Zij werken in een optimale werkomgeving en met de nieuwste technologie voor hun veiligheid en gezondheid.

Gescheiden afvalstromen in samenwerking met fabrikant

Samen met een van onze autoruitfabrikanten, zette het verbeteringsteam van het Europese distributiecentrum een traject op poten om afvalstromen te rationaliseren. Elk jaar verwerken ze in Bilzen zo’n 17.000 kartonnen kratten waar ruiten in verpakt zitten. Deze 45 kg wegende kratten ontmantelen vraagt veel tijd en inspanning. Daarom werden ze als niet recycleerbare afvalfractie afgevoerd tegen een aanzienlijke variabele kostprijs.

Met aangepaste verpakkingen slagen we erin om van een volledige restafvalfractie te evolueren naar een gescheiden afvalstroom.

Carglass® zet als bedrijf in op kostenbesparing en milieuzorg. Daarom zochten we uit hoe de samenstelling van kratten kon verbeteren om ze in een minimale tijd te demonteren en tot makkelijk scheidbare en recycleerbare afvalstromen te herleiden. Met aangepaste verpakkingen slagen ze erin om van een volledige restafvalfractie te evolueren naar een gescheiden afvalstroom. Goed voor het milieu en voor onze missie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

De uitdagingen van 2021 

2021 was een uitdagend jaar. Niet alleen COVID-19 maakte ons het leven zuur. Er was ook de tijdelijke havencongestie in het Suezkanaal. Die had wereldwijd grote gevolgen. Verschillende sectoren kampten met ernstige tekorten aan chips en containers. Ook de autosector deelde in die klappen.

Onze reactie op de leverobstakels? We voorzien meer voorraad. Zo voorkomen we eventuele problemen. Die toekomstgerichte aanpak werpt nu zijn vruchten af.

Onze oplossing? Carglass® zette in op: 

  • de sterke verhoging van onze voorraden  
  • het voorzien van alternatieve leveranciers (sourcing) die risico's kunnen afdekken
  • de externe stockage voor die bijkomende autoruiten  
  • enkele innovaties die de kwaliteit meten  

De mindere beschikbaarheid van ruiten en mouldings had dus een impact op onze aanpak. Ook dit jaar voelen we nog altijd de gevolgen daarvan. Wie had begin 2021 die wereldwijde verstoring van de toeleveringsketen verwacht? Gelukkig speelde Carglass® meteen kort op de bal. Zo hielden we de problemen prima onder controle. Denk maar aan: 

  • de havencongestie 
  • container- en chipstekorten  
  • structurele productie- en personeelsproblemen bij onze leveranciers en transporteurs

Op die manier zijn we optimaal voorbereid voor de nasleep van de productie- en leveringsproblemen. Want in 2022 houden we daar nog altijd rekening mee.  

Onze reactie op de leverobstakels? We voorzien meer voorraad. Zo voorkomen we eventuele problemen. Die toekomstgerichte aanpak werpt nu zijn vruchten af. Onze stockprojectie ziet er veelbelovend uit: we overschreden de kaap van 400.000 autoruiten. Bovendien stockeren we nog eens 20.000 stuks in een externe opslagplaats. Kortom: Carglass® dopt zijn eigen boontjes mét succes!  

25 maart 2022