De toekomst van mobiliteit: seminarie met een boodschap

U ziet élke dag hoe de wereld verandert op het vlak van mobiliteit. Daarin spelen verschillende factoren een rol, zoals de coronacrisis. Mobiliteitsexpert Lukas Neckermann gaf tekst en uitleg over de impact van mobiliteit in een meeslepend webinar van Carglass®.

Mobiliteit en het ecosysteem

“Vroeger was mobiliteit een sector op zichzelf. Tankstations bestonden nog niet. Mensen kochten benzine in glazen flessen bij de apotheker. Maar de voorbije 120 jaar gingen we bewuster nadenken over de automobielsector”, vertelt Lukas Neckermann. Logisch, want de auto-industrie heeft een enorme impact op andere sectoren:

  • energie
  • infrastructuur en vastgoed
  • openbaar vervoer
  • financiën

Die invloed is zo groot dat er sterke veranderingen optreden. Denk maar aan het toenemend aantal parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Groene energie wint aan populariteit. De financiële sector maakt werk van nieuwe businessmodellen, zoals pay as you go. En ook het openbaar vervoer past zich aan. Daar zien we de opkomst van de on demand buses. Kortom: mobiliteit verandert en bepaalt uw leven.

Lukas NeckermannLukas Neckermann, veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers over mobiliteit

Mobiliteit en de impact van de pandemie

Het coronavirus zette alles op zijn kop – ook de auto-industrie. Begin 2020 zagen we wereldwijd een sterke terugval in de verkoop van auto’s. Nu zien we dat elektrische voertuigen de deur uit vliegen. Op dit moment rijdt een derde van de Europese wagens elektrisch. En die tendens zet zich voort. Gevolg?

  • Wagenparken zetten de stap naar elektrische en hybridewagens.
  • Mensen delen vaker hun transportmiddelen.
  • Het openbaar vervoer is minder populair.
  • De verkoop van auto’s en tweewielers zit in de lift.

“Van alle fietsen zijn e-bikes het meest geliefd. Vroeger nam u snel de metro – nu springt u op uw fonkelnieuwe fiets. Zo verplaatst u zich coronaproof én blijft de economie draaien. Bovendien werkt 25 procent thuis. Dat verandert het verstedelijkingspatroon en dus ook de infrastructuurbehoeften. Veel bedrijven plannen om hun aantal kantoren te verminderen. Dat heeft een enorme impact op bijvoorbeeld de vastgoedsector en het aantal nodige parkeerplaatsen”, zegt Lukas Neckermann.

Mobiliteitstool op onze smartphone

Door corona kiezen we massaal voor multimodaal transport. “We maken gebruik van verschillende transportmogelijkheden. We rijden met de auto naar een andere stad. Eens aangekomen, nemen we de e-bike”, legt Lukas Neckermann uit. Het gevolg is dat er overal mobiliteitsmiddelen beschikbaar moeten zijn. En u moet weten waar ze zich bevinden. De oplossing? Een app op onze smartphone die alle transportinfo bundelt – ook realtime-updates over vertragingen en files. MaaS of mobility as a service, zo heet de trend.

“We zien een verschuiving. De automobielsector verandert in een mobiliteitssector. Die biedt mobiliteit als dienst aan”, vat Lukas Neckermann samen.

Mobiliteitsmarkt krijgt nieuwe spelers

“De automobielsector stond 120 jaar lang in het teken van de productie van voertuigen. Vandaag ligt de focus op de goedkoopste manier van transport, zoals met autodelen. Daardoor is de klant van een garage niet altijd meer de eindklant. Dat kan een wagenbeheerder zijn. Er is dus een verandering in de waardeketen”, klinkt het. “Vroeger bestond die uit leveranciers, producten en verdelers. De gewijzigde keten verrast met nieuwe spelers. Denk maar aan Google.” Hoe zit dat precies? U laat uw smartphone weten dat u van A naar B wilt. En de nieuwe spelers bezorgen u de slimste en goedkoopste oplossing. Welke nieuwe giganten spelen nog een rol?

  • Uber heeft een grotere beurswaarde dan die van Stellantis en Ford samen. Spelers zoals BMW en Mercedes hebben de sector niet langer in handen.
  • Arrival produceert 400.000 voertuigen en werkt met meer dan 30 microfabrikanten. Zij brengen de fabriek naar de klant – niet de voertuigen. Dat fenomeen zien we ook in China en India: macrofabrieken evolueren naar microfabrieken.
  • Bedrijven als Tesla bouwen een compleet dienstenpakket uit: accupack, software en verkoop, tot zelfs de productie van hun eigen elektriciteit.
  • Gsm-producenten bouwen nu ook elektrische voertuigen. En de innovatieve businessmodellen over batterijrecyclage volgen elkaar op in sneltempo.

Lukas Neckermann formuleert het met een quote van Warren Buffet: “It’s only when the tide goes out, that you learn who has been swimming naked." We kunnen mobiliteit niet meteen als dienst aanbieden. Alleen de spelers die zich aanpassen aan de nieuwe tendens zullen overleven.”

Mobiliteit beheren via data

Lukas Neckermann heeft het ook over de toekomst van databeheer. Vanaf 2025 zal elk nieuw voertuig honderd procent verbonden zijn. De EU heeft werk gemaakt van wetgeving over verplichte ADAS-systemen. Die impliceert regels over:

  • gegevensverwerking en -beheer
  • interactie met de cloud
  • de opkomst van 5G

Het dataverhaal brengt een nieuwe uitdaging voor verzekeraars met zich mee. Want bedrijven en zelfs regeringen zullen toegang krijgen tot die gegevens.

Het resultaat? Een verschuiving van verkoop naar productaansprakelijkheid. En de verdeler? Die wordt een tussenpersoon die toegang heeft tot de data. Zo krijgt hij perfect inzicht in het gebruik van elk voertuig. Die informatie helpt hem bij de optimalisatie van zijn verkoop.

“Data spelen een ontzettend grote rol. Het gaat niet meer over wagens beheren – maar over mobiliteit beheren. Er zijn dus nieuwe rollen weggelegd voor fleetmanagers. Zij evolueren naar mobiliteitsmanagers”, voorspelt Lukas Neckermann.

Herbekijk het webinar:

17 juni 2021