Bij Carglass® uitsluitend ruiten van originele kwaliteit

De fabrieken die autoruiten maken beleveren zowel de constructeurs (eerste montage) als de autoruitspecialisten op de markt voor herstelling en vervanging. Carglass® plaatst dus uitsluitend ruiten van originele kwaliteit, geproduceerd aan de hand van de originele productietekeningen en mallen van de automerken. Om een en ander duidelijk te maken, nemen we best een kijkje achter de schermen van een autoruitfabriek.
pag6_ruitvervanging_694A7595

Keurmerk

Elke ruit draagt het logo van de ruitenfabrikant. Dat garandeert dat de ruit volgens de mallen, specificaties en productiestandaards van de betrokken autobouwer is gemaakt. Of de ruit nu voor eerste montage of voor de onafhankelijke autoglasvervangingsmarkt bestemd is. Dat betekent dus dat de ruiten van Carglass® van dezelfde kwaliteit glas zijn gemaakt, dezelfde dikte hebben, dezelfde maten, krommingen en vormen hebben als de ruiten voor eerste montage. Zij dragen dan ook de kwalificatie ‘originele onderdelen’ .

Het belangrijkste teken op de ruit is het Europese homologatieteken, het E-keurmerk. Dit teken heeft betrekking op de technische kwaliteiten en op de optische eigenschappen van de ruit. Het garandeert dat ze voldoet aan de Europese veiligheids- en kwaliteitseisen en beantwoordt aan de Europese homologatienorm E43R.

Pag6-Herkomst ruit

Het keurmerk dat de herkomst en de kwalificatie van de ruit garandeert.


Focus op veiligheid

Autoruiten bepalen voor 30% de stevigheid van het koetswerk. De kwaliteit van de ruit, de verlijming en de montage zijn van levensbelang. Daarom verzekert Carglass® zich van de originele kwaliteit van glas en autoruiten, van topverlijmingsproducten en vakbekwame, goed opgeleide monteurs. Veiligheid is immers onze topprioriteit.


Hoe verloopt de productie van glas en ruiten?

Autoruiten voor eerste montage én die voor de vervangingsmarkt lopen van dezelfde hypermoderne productielijnen. Bijgevolg zijn al deze ruiten, ook die voor Carglass®, van dezelfde originele kwaliteit.

De productiestappen voor vlakglas

  1. Een bepaalde zandmix is de basisgrondstof voor puur glas.
  2. De zandmix wordt gesmolten op 1600°C tot een transparante vloeibare massa.
  3. De glasmassa drijft in een bad van vloeibaar tin en CO2 waardoor het glas gepolijst wordt. Daarna hardt de glasmassa uit in platen van verschillende diktes.
  4. De platen worden versneden hetzij voor de bouwglassector, hetzij voor de autoglassector.

De productiestappen voor getemperd of ontlaten, eenlagig veiligheidsglas

  1. In de autoruitfabriek wordt het zogenaamde vlakglas in de vorm van de ruit gesneden en de hoeken worden afgerond.
  2. Na een wasbeurt krijgt het glas een keramische bedrukking: de zwarte randen waar de montagelijm op komt, maar ook het keurmerk dat de herkomst en kwalificatie van de ruit garandeert en desgevallend het merkteken van de autoconstructeur, als de ruit bestemd is voor eerste montage.
  3. Het ontlaten of temperen: gedeeltelijk ontharden door het glas een tweede keer te verhitten om het de vereiste graad van buigzaamheid te geven. Het glas wordt opnieuw verhit tot 600°C waarna het in de door de autofabrikant aangeleverde mallen zijn vorm en kromming krijgt.
  4. Ventilatoren temperen het glas waardoor het snel afkoelt, dat brengt een spanning op de ruit die nodig is voor de stevigheid en de veiligheid. Eenlagige zij- en achterruiten zijn nu klaar.

De productiestappen voor dubbellagige voorruiten

  1. Er komt een folie van polyvinylbutyral (PVB) tussen twee glaslagen; deze is opaak (melkachtig ondoorzichtig) van kleur.
  2. Een daarvoor bestemde machine, autoclaaf genoemd, perst de lucht tussen de lagen weg, waardoor de PVB-folie transparant wordt.
  3. Na montage van de dragers om de achteruitkijkspiegel en eventueel de rijhulpcamera vast te maken, krijgt de voorruit bij 140°C en een druk van 12 bar haar definitieve vorm.

pag7_keurmerk logo_2    pag7_keurmerk logo

Als het om een ruit voor de constructeur gaat, staat het logo meestal bij het keurmerk gedrukt (links, rode cirkel).
Dat is het enige verschil met een ruit voor Carglass®.

Actietip
Zijn uw ruiten van originele kwaliteit? Check het zelf in de folder "Originele kwaliteit". Vraag hem hier aan.

Wat met ruiten van oldtimers die niet meer in productie zijn?

Om te beginnen: Carglass® Distribution heeft de allergrootste voorraad voor-, zij- en achterruiten, permanent beschikbaar voor zijn Europese Service Centers. Daar zitten ook die van de meer populaire oldtimers bij, zoals de Porsche 911 of oude modellen van Mercedes.

Zijn de ruiten niet meer te koop via de gangbare kanalen, dan komen onze ervaren aankopers en oldtimerspecialisten in actie. Die hebben een speciale neus voor zelfs de meest exclusieve ruiten: als ze ergens op de markt beschikbaar zijn vinden zij ze terug. In sommige gevallen bestaat de originele ruitmal nog. Dan doen we beroep op een Engelse fabrikant die voor ons de ruiten per stuk aanmaakt.

Lukt dat allemaal niet, dan maken onze oldtimerspecialisten de ruit gewoon zelf: ze dupliceren de beschadigde ruit door ze op maat te snijden uit een grotere ruit van gepaste vorm en samenstelling.

17 maart 2021